علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک


علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

 

معضلی خصوصا در میان نوجوانان وجوددارد بنام: اعتیاد ذهنی، اعتیاد بـه بازی هاي کامپیوتری. علائم اعتیاد بـه بازی هاي کامپیوتری چیست؟ بهترین روش ترک بازی هاي کامپیوتری چیست؟ از عمده نشانه هاي اعتیاد گیمی خصوصا در نوجوانان اختلالات خواب و رفتارهای اکتسابی از این بازی ها اسـت، یعنی فرد چنان تحت تاثیر این بازی قرار می گیرد کـه رفتارهایی شبیه بـه شخصیت هاي بازی از خود نشان می دهد.

 

بازی‌هاي کامپیوتری بـه ویژه بازی‌هاي آنلاین گسترده، بـه بازیکنان این اجازه را میدهند کـه رفتار بسیار متفاوتی از شخصیت عادی خود نشان دهند، مثلاً یک نوجوان خجالتی میتواند یک باره تبدیل بـه یک شخص اجتماعی و یا یک فرد منفعل تبدیل بـه شخصیتی تهاجمی شود. اعتیاد بـه کامپیوتر و بازی کامپیوتری در دسته‌بندی‌هاي اختلالات روانی و ذهنی قرار نمیگیرند.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

تعداد زیادی از متخصصان امر روانشناسی، این اعتقاد را دارند کـه بازی‌هاي کامپیوتری مانند قمار یک فرآیند اعتیاد آور اسـت. بر اساس برخی برآوردها درحدود ۱۰ درصد بازیکنان و کاربران بازی‌هاي کامپیوتری، رفتاری کـه حاکی از اعتیاد آن‌هاست از خود بروز میدهند.

 

چگونه اعتیاد به بازی‌ های کامپیوتری را درمان کنیم؟

وقتی کـه افراد بازی می کنند، مغز انها اندروفین تولید میکند، اتفاقی کـه توسط قماربازان و یا افراد معتاد بـه مواد مخدر تجربه شده اسـت. اگر یک نوجوان معتاد بـه بازی‌هاي کامپیوتری برای انجام تکالیف و کارهای درسی خود نیاز بـه استفاده از کامپیوتر را داشته باشد، دچار وسوسه خواهد شد. دراین شرایط برای رفع مشکل چگونه باید عمل کرد؟

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

یک نوع برنامه درمانی کـه مختص نوجوانان اسـت با جدا کردن شخص از محیط زندگی فعلی آغاز میشود. برای مثال اردوی تابستانی یا یک برنامه تفریحی در طبیعت و خارج از شهر کـه نوجوان را از محیط عادی روزانه خود جدا کند و وی را در وضعیتی قرار دهد کـه دنیای واقعی را تجربه کند.

 

بعد از حضور در فضای جدید، زمان رابا فعالیت‌هایي کـه از قبل طراحی کرده اید، سپری کند. البته دراین زمینه باید این مسئله را مدنظر داشته باشیم کـه برنامه‌ریزی درست و انتخاب‌هاي مناسب دراین راه حل بسیار اثر گذار هستند. بـه گفته کارشناسان، در همین روش، فرستادن نوجوانان بـه چالش‌هاي اجتماعی پرجنب و جوش و یا اردوهایی با محیط رقابتی شدید باعث میشود کـه این عمل نتیجه عکس بدهد.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

نه تنها اثرگذاری مثبتی نخواهد داشت بلکه اثرات مخربی از خود بر جای خواهد گذاشت. بنابر این استفاده از اردوهای تفریحی و حضور در طبیعت بـه نحوی کـه اگر درست و مطابق با نیازهای شخص طراحی و برنامه ریزی شود می تواند موثر باشد ودر مراحل حادتر استفاده از عناصر درمانی با مشورت روانشناسان خبره اثر بخش خواهد بود.

 

عوارض فیزیکی اعتیاد به بازی‌ های کامپیوتری

= سندروم تونل کارپال «نوعی بیماری مربوط بـه مچ دست»

= میگرن

= اختلال خواب

= کمردرد

= اختلال در غذا خوردن

= عدم توجه بـه بهداشت شخصی

 

علایم فیزیکی اعتیاد به بازی های کامپیوتری

= سندروم تونل کارپال «نوعی بیماری مچ دست کـه مربوط بـه عصب هاي مچ دست می شود»

= اختلالات خواب

= کمردرد و گردن درد

= سردرد

= ضعیف شدن چشم

= بی نظمی در خوردن وعده هاي غذایی

= بی توجهی و غفلت از بهداشت شخصی

 

در موارد شدید:

اگر فردی دو یا سه مورد از این نشانه‌ها را داشته باشد، می تواند در دسته بندی افراد معتاد بـه اینترنت و بازی هاي کامپیوتری قرار گیرد:

 

= تمایل و علاقه شدید

= بی اهمیت نشان دادن زمان

= عدم بازرسی زمان

= از دست دادن زمان

= تاثیر منفی بر دیگر بخش هاي زندگی

= پنهان بردن بـه بازی و اینترنت بـه هنگام بروز مشکلات

= دفاع از عملکرد

= استفاده غلط از پول

= احساسات چند گانه

 


 

و در ادامه بهترین روش های ترک بازی های کامپیوتری

 

ممکن اسـت از اینکه تمام شب را صرف بازی کنید لذت ببرید اما بازی از زندگی واقعی، کار و عملکرد شـما در مدرسه مهم‌تر نیست. اگر دارید بـه یک معتاد بـه بازی تبدیل میشوید، خیلی مهم اسـت کـه یک قدم بـه عقب برگردید و بـه کاری کـه انجام میدهید نگاه کنید.

 

محرک‌ ها را مشخص کنید

نخستین کاری کـه باید برای ترک اعتیاد بـه بازی هاي کامپیوتری انجام دهید، مشخص کردن محرک‌هاي این اعتیاد اسـت. محرک‌ها، عوامل فیزیکی و ذهنی هستند کـه باعث می شوند شـما در اعتیادی بنام « بازی کردن» غرق شوید. ابتدا باید تلاش کنید کـه بفهمید چـه چیزهایی باعث می شوند بازی ویدئویی انجام دهید.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

این محرک میتواند یک سایت بازی آنلاین باشد کـه اعتیاد شـما بـه بازی ازآن‌جا شروع شده اسـت. هم چنین می تواند یک انگیزه بیرونی نیز باشد، مثلاً اطرافیان‌تان از شـما بخواهند با آن‌ها بازی کنید. شـما باید تمام تلاش‌تان را بکنید تا محرک‌هایي کـه شـما رابه سمت بازی می کشند را بشناسید.

 

وقت بیشتری را صرف بیرون رفتن با دوستان کنید

دوستان یکی از مهم ترین عواملی هستند کـه زندگی شـما را شکل میدهند ودر زمان نیاز از شـما حمایت میکنند: آن‌ها همیشه نصیحت‌هاي خوبی بشما می دهند و بعد ها در زندگی نیز ممکن اسـت بـه واسطه همین دوستان، شغل مناسبی پیدا کنید.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

بنابر این، بجای اینکه بی‌حرکت روی صندلی بنشینید و بازی کنید، باید با دوستان‌تان بیرون بروید و خوش بگذرانید. هم چنین برای افزایش سلامتی خود، باید در پارک یا بازار، قدم بزنید.

 

وقتی که صرف کامپیوتر می‌کنید را روی فعالیت‌های مفیدتر بگذارید

 

در واقع، شـما میتوانید کارهای زیادی کـه برای سلامت و زندگی شـما مفید هستند مانند ورزش منظم، خواندن کتاب‌هاي مورد علاقه و کارهای دیگری کـه مغزتان را تحریک کرده و باعث آرامش شـما میشوند را انجام دهید.

 

برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری زودتر به رخت خواب بروید

 

افراد معتاد بـه کامپیوتر یا بازی‌هاي ویدئویی، اغلب اوقات تا دیروقت بیدار می مانند. اگر شـما نیز یکی از این افراد هستید، باید هرروز زودتر بـه رختخواب بروید.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

بـه هر حال، نباید آن‌قدر زود بخوابید کـه وادار شوید فقط در تخت دراز بکشید و سقف را نگاه کنید. اگر طبق معمول ساعت ۱۰ شب بـه رختخواب می روید، باید تلاش کنید دفعه بعد ساعت ۹، سپس ساعت ۸ و پس ازآن ساعت ۷ بخوابید.

 

قبل از نشستن پای کامپیوتر، مسئولیت‌ های دیگرتان را تکمیل کنید

 

زمانی کـه از مدرسه بـه خانه برمی‌گردید باید اول کارهای مدرسه خودرا انجام دهید. بجای نشستن پای کامپیوتر و بیدار ماندن شب، تکلیف‌ها و دیگر اولویت‌هاي خودرا انجام دهید.

 

گاهی وقت‌ ها از اعتیادتان برای ترک استفاده کنید

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

اگر شـما یک بازی را دوست دارید کـه اهداف آن بازی بـه گونه‌اي اسـت کـه آزادی شـما را میگیرد، بـه این فکر کنید کـه این بازی چـه‌قدر بد و بی‌ارزش خواهد بود. باید برآورد کنید کـه انجام انچه‌قدر زمان می برد. هم چنین باید مثبت فکر کردن را یاد بگیرید و بدانید کـه زندگی، چیزهای جذاب‌تر از بازی نیز دارد.

 

کامپیوتر را به جایی انتقال دهید که به آن عادت ندارید

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

اگر کامپیوتر در اتاق خواب یا نشیمن باشد، بـه اسانی پشت آن می نشینید و بازی می کنید. بنابر این، اگر کامپیوتر رابه اتاق دیگری ببرید، تمایل شـما بـه بازی کردن بـه میزان قابل توجهی کاهش مییابد.

 

روزی را در آینده نزدیک تعیین کرده و شروع کنید و به آن متعهد شوید

 

برای اینکه بـه خودتان انگیزه دهید و آمادگی بهتری پیدا کنید، خوب اسـت کـه روزی را در آینده نزدیک – مثلاً دوشنبه آینده – انتخاب کنید. اگر تصمیم بگیرید کـه در روز، فقط یک ساعت را صرف بازی کامپیوتری کنید، باید بـه آن متعهد بمانید.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

بنابر این می توانید بـه درستی بازی‌هاي مناسب را انتخاب کنید. اگر در حال انجام نوعی بازی هستید کـه ساعت‌ها طول می کشد و یا یک بازی بی‌پایان اسـت، باید آن رابا بازی دیگری جای گزین کنید. برای داشتن یک برنامه مثبت‌تر برای آینده و نظارت بهتر زندگی، باید روش‌هاي بازرسی ذهن و زندگی را یاد بگیرید.

 

تصمیم بگیرید که می‌خواهید بازی را به تدریج ترک کنید و یا به صورت یک باره

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

برخی افراد اعتیاد رابه طور یک‌باره کنار میگذارند در حالیکه ممکن اسـت اینکار برای برخی دیگر، شرایط را بدتر کند. اگر تصمیم گرفتن درمورد ترک بازی برای شـما سخت اسـت و اگر می خواهید قدرت مغزتان را برای ترک اعتیاد بالا ببرید، باید یاد بگیرید چگونه توانایی ذهنی خودرا سریع افزایش دهید.

 

خودتان را متعهد کنید که به سمت بهتر شدن تغییر کنید

شـما باید باور کنید کـه مشکل دارید و اثرات این مشکل را ببینید تا بتوانید برای خودتان کاری کنید. این مسئله، دلیلی برای تغییر خواهد شد و بشما انگیزه می دهد کـه بـه این تغییر پایبند بمانید. زمانی کـه سعی میکنید کار دیگری را برای خوش بودن انجام دهید، بـه احساسی کـه دارید توجه کنید.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

می توانید قبل از اینکه بـه بازی برگردید، چند دقیقه اینکار را انجام دهید. اینکار باعث می شود احساسات فوق‌العاده دیگر بـه غیر از بازی را نیز تجربه کنید. هم چنین می توانید کاری را انجام دهید کـه معنای بیشتری داشته باشد و یا مثلاً یک زبان را یاد بگیرید.

 

یک فهرست اولویت‌ های جدید تهیه کنید و اولویت‌ های‌ لازم خود را بنویسید

 

باید بخاطر داشته باشید کـه بازی‌هاي کامپیوتری فقط باید در اوقات فراغت انجام شوند. بنابر این زمان اوقات فراغت خودرا تعیین کنید.

 

فهرستی صادقانه از اولویت‌ های کنونی خود تهیه کنید

اینکار برای تاکید کردن روی اعتیاد اسـت. نباید فهرستی از اینکه اولویت‌هاي شـما باید چـه چیزهایی باشند تهیه کنید بلکه این لیست باید درباره اولویت‌هاي واقعی کـه دارید باشد. اگر نمی توانید درجه اهمیت یک اولویت را برای خود تعیین کنید باید بـه این نگاه کنید کـه در گذشته چـه کرده اید.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

زمانی کـه تکلیف خود رابه خانه می‌آوردید، آیا تا لحظه آخر بازی کامپیوتری انجام می‌دادید یا همان موقع تکلیف خودرا کامل میکردید؟ زمانی کـه دوستان‌تان میخواستند بیرون بروند، شـما می خواستید در خانه بمانید و بازی کنید یا دوست داشید با آن‌ها بیرون بروید؟ وقتی تکلیفی برای انجام دادن داشتید، آیا بازی را تا مرحله آخر می‌رساندید یا بلند می‌شدید و تکلیف‌تان را انجام می‌دادید؟

 

نظارت فعال والدین

اگر پدر و مادر هستید و کودک شـما در حال اعتیاد پیدا کردن بـه بازی اسـت، باید وی را بازرسی کنید. اگر بچه‌ها بشما گوش نمی دهند شـما باید کنسول بازی را جدا کرده یا کامپیوتر وی را بازرسی کنید تا مشکل را در دست بگیرید.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

برنامه‌هاي کنترلی زیادی وجود دارند کـه بـه اسانی می توانید دانلود کنید. شـما باید با کودکان خود قایم باشک بازی کنید تا تاثیر بازی بر خانواده‌تان رابه حداقل برسانید.

 

برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری مثبت بمانید

با اینکه درک تاثیرات منفی اعتیاد بـه بازی بسیار اهمیت دارد اما لازم اسـت کـه بر اهداف و پیشرفتی کـه داشته‌اید نیز تمرکز کنید. باید بـه دقت بـه هدفی کـه تعیین کرده اید فکر کنید و مراحلی راکه دریک زمان مشخص پشت سر گذاشته‌اید را یادداشت کنید.

 

سرزنش نکنید

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

سرزنش کردن دیگران برای اشتباهی کـه از شـما سر زده اسـت و باید بـه تنهایی با آن مواجه شوید، مشکلی را حل نمیکند. تولید کنندگان و صنعت تهیه بازی، چیزی نیست کـه شـما سرزنش کنید و سرزنش کردن نیز دردی را دوا نمیکند. خیلی از افراد معتاد بـه بازی انسان‌هاي سالمی هستند و پذیرفتن مسئولیت، نخستین گام برای رفع مشکل اسـت.

 

تاثیر را مشخص کنید

باید ساعت‌هایي کـه در روز صرف بازی میکنید را درست تعیین کنید. در آخر هفته، بجای ماندن در اتاق و بازی کردن، باید بیرون بروید یا یک کتاب جالب بخوانید.

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

در واقع، شـما باید اثرات منفی این اعتیاد رابه طور واضح و صادقانه مشخص کنید. اینکار بـه تمرکز روی پیشرفت‌هاي مثبت و بـه دست آوردن چیزهای از دست رفته کمک می کند.

 

برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری مسئولیت را بپذیرید

 

مشکل بـه فرد برمی‌گردد نه بـه بازی. تا زمانی کـه وجود اعتیاد را نپذیرید، هیچ تلاشی برای ترک آن جواب نمیدهد. مشکل، محتوای بازی‌ها و وجود بازی‌هاي کامپیوتری نیست، مشکل، فردی اسـت کـه آن‌ها را بازی میکند.

 

پول خود را صرف علایق دیگری کنید

بازی‌ها پول زیادی را از شـما می برند، بیشتر ازآن چیزی کـه تصور کنید زیرا هزینه آن‌ها هرروز بیشتر می شود. شـما باید پول خود رابه جای بازی‌هاي بی‌اهمیت صرف چیزهای لذت‌بخش دیگر کنید و باید بـه یاد داشته باشید کـه:

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری + بهترین روش های ترک

بازی فقط برای استراحت کردن اسـت نه برای زندگی و زنده ماندن. شـما می توانید هزینه یک بازی کامپیوتری را صرف یک شام خوب یا یک کتاب خوب کنید زیرا اینها ارزش هزینه کردن دارند.

 



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *